sobota, 23 listopada 2013

Post zezwierzęcony



Jakiś czas temu nabyłem drogą kupna antologię utworów Jacka Skubikowskiego. Na jednej z Jego płyt, zatytułowanej „Wyspa dzikich” znaleźć można utwór „Los stonogi”. I kiedy tak siedziałem sobie zasłuchany,  dotarło do mnie, że może warto byłoby pochylić się (se pencher) nad zwierzątkami, o których z reguły zbyt często się nie mówi. No bo przecież taka stonoga (mille-pattes) – może i niezbyt okazała, a jednak swoje miejsce w słowniku ma. A jak się dwie stonogi zaczną... hmmm... przytulać, to mamy gotowy zamek błyskawiczny (une fermeture éclair). Poza tym znamiennym jest, że w języku polskim ma ona nóg sto, a we francuskim już tysiąc; mówiliśmy już kiedyś o podobnej sytuacji przy wyrażeniu ‘stokrotne dzięki’ (o, tutaj).

A skoro już jesteśmy przy dziwnych nazwach zwierząt: ryba piła to poisson-scie, ryba młot to requin-marteau, a ryba miecz to espadon. Ta ostatnia nazwa pochodzi od włoskiego ‘spadone’, czyli ‘wielki miecz’, ‘szabla’ – zresztą podobne nazewnictwo znajdziemy też w angielskim ('swordfish') i hiszpańskim ('pez espada').

Zauważyliście zapewne, że nie robię specjalnego rozróżnienia pomiędzy rybami, ssakami (mammifères), płazami (amphibiens) i im podobnymi – niespecjalnie jest mi to w życiu potrzebne (szkoda że nauczycielka biologii w liceum miała na ten temat inne zdanie; z tego miejsca bardzo serdecznie jej nie pozdrawiam).

W ogóle zwierzęta to bardzo wdzięczny temat, a internety są ich pełne (zasadniczo przeważają koty). A ja się znowu zmotywowałem do pisania (głównie dzięki komentarzowi Uli, autorki bloga Français mon amour, której niniejszy post dedykuję w ramach podziękowania). A skoro już jestem taki zmotywowany, to jak powiedział pies do psa, gdy zobaczył nowy hydrant: Trzeba to oblać! (Ça s’arrose !). Bo przecież nawet ryba piła.

3 komentarze:

  1. Nawiązując do wpisu, setnie się uśmiałam ;) Wielki plus za poczucie humoru i inwencję twórczą! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za dedykację :) i oczywiście również za kolejny świetny wpis!

    OdpowiedzUsuń